مقالات

آشنایی با انواع هیدروموتور

آشنایی با انواع هیدروموتور
هیدروموتور یا موتور هیدرولیک از تجهیزات مورد استفاده در صنعت جهت ایجاد حرکت دورانی و چرخشی است. عملکرد هیدروموتورها عکس عمل پمپ های هیدرولیک است. در تمامی ماشین آلات صنعتی که نیاز به حرکت دورانی و چرخشی دارند از هیدروموتورها استفاده می شود. به منظور آشنایی با انواع هیدروموتور لازم است تا هیدروموتورها را بر حسب المان های متفاوتی تقسیم بندی کرده و ویژگی های هرکدام از هیدروموتورها مورد بررسی قرار گیرند. به منظور کسب اطلاعات و آشنایی با انواع هیدروموتور تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موتور هیدرولیکی یا همان هیدروموتور، عملگری مکانیکی است که حرکت چرخشی و دورانی را برای سیستم مکانیکی فراهم می آورد. هیدروموتور سیالی که توسط پمپ به حرکت درآمده و توسط الکتروموتور فشارسازی شده است را دریافت کرده و حرکت چرخشی را برای سیستم فراهم می آورد. هیدروموتورها را می توان بر حسب پارامترهای مختلفی تقسیم کرد. یکی از پارامترهای دسته بندی هیدروموتورها، عملکرد آن ها است. هیدروموتورها بر حسب عملکرد گشتاور و توان تولید، سرعت چرخش، بازده حرکتی، تحمل فشار، نحوه نصب و … متفاوت خواهند بود. به منظور آشنایی با انواع هیدروموتور اگر  آنها را بر حسب عملکرد تقسیم بندی کنیم، هیدروموتورها به انواع هیدروموتور دنده ای، پره ای ، اوربیتالی و پیستونی تقسیم بندی می شوند.

کاربرد هیدروموتور

هیدروموتور یا حرکت دورانی و چرخشی که برای سیستم مکانیکی فراهم می آورد کاربردهای زیادی دارد. در قسمت اتوماسیون هیدرولیک صنایع خودروسازی، صنایع معدنی، فولاد و صنایع شیمیایی، صنعت سیمان، خط تولید ماشین ها و دستگاه های هیدرولیک و … از انواع هیدروموتور استفاده می شود. هیدروموتورها عملکردی عکس پمپ ها دارند، این تجهیزات انرژی هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی به صورت دوران و چرخش تبدیل می کنند. صنعتگران به منظور تهیه انواع هیدروموتورها می توانند از طریق هیدرولیک نادری، هیدروموتور مورد نظر خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری نمایند. هیدرولیک نادری از شرکت هایی است که با سابقه ای 30 ساله در زمینه فروش، تعمیر و تامین انواع لوازم و قطعات یدکی هیدروموتورها و محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی فعالیت می کند. این شرکت انواع محصولات هیدرولیکی را از برندهای آسیایی و اروپایی مطرح تامین کرده و در اختیار متقاضیان قرار می دهد. خریداران هیدروموتور و انواع محصولات هیدرولیکی می توانند با دفتر فروش این شرکت تماس گرفته و پس از کسب اطلاعات لازم و بیان نیازهای خود، هیدروموتور مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت خریداری کرده و در کوتاهترین زمان ممکن دریافت نمایند. توصیه می گردد آشنایی با انواع هیدروموتور پیش از خرید این تجهیز صورت گیرد و لزوما از متخصصین تجهیزات صنعتی در این زمینه استفاده گردد تا هیدروموتوری متناسب با نیاز متقاضیان و شرایط موجود در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

کاربرد هیدروموتور

دسته بندی انواع هیدروموتور

هیدروموتور دنده ای چه ویژگی دارد؟

در هیدروموتور دنده ای چرخ دنده ها به صورت داخلی و یا خارجی با یکدیگر درگیر می شوند و اندازه چرخ دنده ها در تولید گشتاور خروجی تاثیر خواهد داشت. در آشنایی با انواع هیدروموتور دنده لازم است بدانیم که هر اندازه چرخ دنده ها بزرگتر باشند، گشتاور خروجی بیشتر خواهد بود و به دنبال آن سرعت هیدروموتور کمتر می شود و بالعکس. ماکزیمم سرعت در هیدروموتور دنده ای 1000 دور بر دقیقه خواهد بود. با استفاده از حجم ورودی سیال نیز می توان سرعت هیدروموتورها را کنترل کرده و تغییر داد. هیدروموتورهای دنده ای در مقایسه با دیگر هیدروموتورها کاربرد بیشتری در صنعت دارند. از ویژگی های این هیدروموتور عبارتند از:

  • داشتن بازدهی بالا
  • استحکام بالای یاتاقان هیدروموتورهای دنده ای در برابر نیروهای شعاعی و محوری
  • اندازه نسبتا کوچک در مقایسه با سایر هیدروموتورها
  • سرعت بالاتر این هیدروموتورها در حالیکه عملکردی نرم و آرام دارند.

هیدروموتور پره ای چه ویژگی هایی دارد؟

هیدروموتور پره ای به نام های تیغه ای یا کارتریجی نیز شناخته می شوند. در هیدروموتورهای پره ای تعدادی پیستون که اغلب تعدادی فرد دارند، روی شفت و بدنه هیدروموتور قرار دارند. گشتاور سبب فشار بر قسمت انتهایی پیستون ها شده و شافت خروجی هیدروموتور حرکت دورانی و چرخشی پیدا می کند. گشتاور شفت از فشار روی پره ها ایجاد می شود. در آشنایی با انواع هیدروموتور پیستونی توجه به ایجاد گشتاور بالا و سرعت کم از ویژگی های این هیدروموتور به شمار می رود.

هیدروموتور اوربیتالی چه ویژگی دارند؟

به هیدروموتور اوربیتالی، هیدروموتور ژیروتوری نیز می گویند. در این هیدروموتورها دو چرخ دنده که به صورت خارج از مرکز با هم درگیر می شوند با ورود سیال سبب چرخش شافت متصل به چرخ دنده داخلی می شوند. از ویژگی های هیدروموتور اوربیتالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم داغ کردن هیدروموتور در دورهای بالا
  • اغلب از این هیدروموتورها در سرعت پایین استفاده می شود.
  • هیدروموتورهای اوربیتالی گشتاور نسبتا بالایی تولید می کنند.
  • استفاده از رنگ های کوره ای در هیدروموتور
  • کیفیت بالای قطعات مورد استفاده

هیدروموتور اوربیتالی چه ویژگی دارند

هیدروموتور پیستونی چه ویژگی دارد؟

در هیدروموتور پیستونی تعدادی پیستون بر سیلندر نصب شده و با فشاری که سیال بر آن ها وارد می کند، رفت و برگشت کرده و سبب چرخیدن سیلندر می شوند. این هیدروموتورها خود به دو دسته هیدروموتور پیستونی با جابجایی ثابت و متغیر تقسیم می شوند. هرچه تعداد پیستون های مورد استفاده در این هیدروموتورها بیشتر شود، گشتاور بیشتر و سرعت کمتر، چرخش نرم تر و یکنواخت تر خواهد شد.
از ویژگی های هیدروموتور پیستونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود ساختمان فشرده این هیدروموتورها
  • تولید گشتاوری بالا در مقایسه با سایر هیدروموتورها
  • ایجاد شتاب بالا
  • طول عمر زیاد
  • سرعت این هیدروموتورها در حدود 5000 دور بر دقیقه است.
  • قیمت بالای این هیدروموتورها در مقایسه با دیگر هیدروموتورها
  • وجود ساختمان پیچیده این هیدروموتورها در مقایسه با انواع دیگر که تعمیر و نگهداری آن ها را مشکل تر می کند.
  • هیدروموتور پیستونی در دو سمت چپ و راست چرخش کرده و با تعویض جهت حرکت
  • سیل می توان جهت چرخش را نیز تغییر داد.
  • اغلب تعداد پیستون ها در این هیدروموتور 9 عدد است که بر صفحه ای زاویه دار با وجود زاویه ای 15 درجه حرکت می کنند.

هیدرولیک نادری سابقه ای 30 ساله داشته و در زمینه تامین، فروش و تعمیر انواع قطعات هیدرولیکی پیشرو است. متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیک می توانند با شماره های 77795419، 77960077 و 77112453 تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =