مقالات

مفاهیم پایه هیدرولیک و کاربرد آن

مفاهیم پایه هیدرولیک و کاربرد آن
سیستم های هیدرولیک از مهمترین و پر استفاده ترین سیستم های صنعتی به شمار می روند. این سیستم ها از محبوس بودن روغن تحت فشار استفاده کرده و سبب انتقال قدرت و انجام کار می شوند. این سیستم از قوانین هیدرولیک برای عملکرد مناسب استفاده می کنند. قانون پاسکال، فشار، قوانین اهرم ها و … از مهمترین مفاهیم پایه هیدرولیک هستند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین هیدرولیک و شناخت اشکالات عمده در سیستم هیدرولیکی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کاربردهای هیدرولیک

سیستم هیدرولیک در مقایسه با سیستم های برقی و پنوماتیکی به دلیل آلودگی صوتی کمتر، ، عمر مفید زیادتر، قابلیت استفاده در فشارهای بالا، تعمیر و نگهداری ساده و قیمتی مقرون به صرفه تر کاربرد بیشتری دارند. این سیستم ها بر حسب مفاهیم پایه هیدرولیک عمل می کنند. اغلب از سیستم های هیدرولیک در بالابرهای هیدرولیک مانند بالابرهای قیچی، بالابر دو پایه، بالابر چهار پایه، بالابر چرخ و فلکی و بالابر نیم طبقه یا در ترمزهای هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، جک هیدرولیک، تجهیزات سنگین مورد استفاده در راه و ساختمان سازی مانند بولدوزر، بیل مکانیکی، لودر، لیفتراک، جرثقیل، کامیون کمپرسی، هواپیماسازی، فنر هیدرولیک، پمپ بنزین، صنایع نفت و گاز، صنایع پلاستیک سازی، ماشین آلات معدنی، ماشین های تراشکاری و CNC و … استفاده می شود.

مفاهیم پایه در هیدرولیک

سیستم های هیدرولیکی برای عملکرد بهتر از مفاهیم پایه هیدرولیک پیروی می کنند، که برخی از مهمترین قوانین هیدرولیک به شرح زیر است:

قانون پاسکال

قانون پاسکال یکی از مهمترین قوانین هیدرولیک است. این قانون بیان می کند که اگر سیالی محدود باشد و فشاری به یک نقطه از آن وارد شود، این فشار بطور مساوی به تمامی نقاط سیال منتقل خواهد شد و با نیرویی مساوی بر سطوح مختلف تاثیر می گذارد. مشخص ترین کاربرد این قانون را می توان در جک هیدرولیک مشاهده کرد. جک هیدرولیک از دو سیلندر و پیستون با سطح مقطع متفاوت تشکیل شده اند. زمانیکه نیرو بر پیستون با سطح مقطع کوچکتر وارد می شود، به دلیل قانون پاسکال و مقدار مساوی فشار در تمامی نقاط، روغن یا سیال سیستم هیدرولیک که به سطح مقطع بزرگتر برخورد می کند، جهت ثابت نگه داشتن فشار نیروی بیشتری تولید خواهد کرد، بنابراین نیروی کوچکتر اعمال شده به نیرویی چند برابری تبدیل می شود.

 

مفاهیم پایه در هیدرولیک

 

قوانین پایه در هیدرولیک

سیستم های هیدرولیکی برای عملکرد بهتر از قوانین هیدرولیک تبعیت می کنند که برخی از این قوانین عبارتند از:

  • سیالی که تحت فشار است، مسیر با مقاومت کمتر را جهت عبور انتخاب خواهد کرد.
  • پمپ در سیستم هیدرولیک دبی تولید می کند.
  • فشار در برابر مقاومت یک مانع ایجاد خواهد شد.

فشار

زمانی که در برابر حرکت سیال مقاومت ایجاد شود، پدیده فشار ایجاد می گردد. از لحاظ مفهوم فیزیکی فشار حاصل تقسیم نیرو بر سطح است و هرچه سطح مقطع کوچکتر و نیروی وارده بیشتر باشد، فشار بیشتری تولید خواهد شد. فشار را با بار یا پاسکال اندازه گیری می کنند.

اجزا سیستم های هیدرولیک

سیستم هیدرولیک، فناوری است که وظیفه تولید، کنترل و انتقال قدرت توسط سیالی را بر عهده دارد که تحت فشار است. از مهمترین اجزا سیستم هیدرولیک عبارتند از:

  • شیر هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک
  • آکومولاتور یا انباره هیدرولیک
  • سیستم فیلتراسیون
  • روغن
  • مخازن روغن
  • آب بند ها یا سیل های هیدرولیکی
  • اتصالات و شیلنگ های سیستم هیدرولیک
  • موتور هیدرولیک
  • مبدل ها
  • سیلندرهای هیدرولیکی


اشکالات عمومی سیستم های هیدرولیکی

از نشانه های سیستم هیدرولیک که نشانگر عیب در سیستم است، عبارتند از:
سر و صدای زیاد و غیر عادی در سیستم: در صورتیکه در روغن هیدرولیک هوا وجود داشته باشد یا پدیده حفره زایی ایجاد گردد، از سیستم هیدرولیک سر و صدای زیادی ساطع می گردد. اگر مشکل از وجود هوا در روغن باشد، اغلب سر و صدای شدیدی از سیستم هیدرولیک شنیده می شود. وجود هوا می تواند سبب کف کردن روغن و حرکت نامنظم عملگرها نیز گردد. روغن از مهمترین اجزا سیستم هیدرولیک است و نامناسب بودن و یا آلودگی در آن می تواند هزینه های زیادی را در سیستم ایجاد کرده و عملکرد کل سیستم را مختل نماید. پدیده حفره زایی نیز می تواند سبب سر و صدای زیاد سیستم گردد. حفره زایی زمانی ایجاد می گردد که حجم روغن سیستم از میزان استاندارد و مشخص شده بیشتر شود. این امر سبب می گردد تا فشار روغن از فشار بخار روغن پایین تر برود و در نتیجه حباب هایی در روغن پدیدار می گردد و سر و صدایی از سیستم شنیده خواهد شد.
بالا رفتن بیش از اندازه دمای روغن: دمای روغن در سیستم هیدرولیک می بایست از دمای بحرانی پایین تر باشد. دمای بحرانی روغن 82 درجه سانتیگراد و یا 180 درجه فارنهایت است. اغلب متخصصین تجربه کرده اند که بالاتر رفتن دمای روغن از 70 درجه سانتیگراد می تواند خطرناک باشد و عملکرد کل سیستم هیدرولیک را با مشکل مواجه سازد. نامناسب بودن اندازه روغن در مخزن هیدرولیک می تواند از دلایل بالا رفتن دمای روغن هیدرولیک باشد. وجود آلودگی در روغن نظیر گرد و خاک، جامدات و … سبب کاهش تبادل حرارت روغن با محیط می شود و دمای روغن افزایش می یابد.
کند شدن عملکرد سیستم هیدرولیک: کاهش سرعت سیستم هیدرولیک از نشانه های خرابی سیستم است. افت سرعت می تواند ناشی از افت شدت جریان روغن باشد. نشت داخلی یا خارجی روغن از سیستم هیدرولیک می تواند از دلایل افت سرعت سیستم هیدرولیک باشد که به مرور زمان سبب اختلال در عملکرد سیستم می گردد.

عیب یابی سیستم های هیدرولیک

عیب یابی سیستم های هیدرولیک

توصیه می گردد تا جهت عیب یابی و تعمیر سیستم های هیدرولیکی از متخصصین این حوزه استفاده شود، این متخصصین با آشنایی کامل با مفاهیم پایه هیدرولیک و تبحر در این زمینه به عیب یابی سیستم های هیدرولیکی می پردازند. هیدرولیک نادری از شرکت های با سابقه در زمینه تعمیر انواع تجهیزات هیدرولیکی است. اغلب مشکلات ایجاد شده در سیستم هیدرولیک ناشی از وجود هوا در روغن، کف کردن روغن، افت میزان استاندارد روغن، بالا رفتن درجه حرارت روغن، آلودگی و وجود ناخالصی ها در روغن و … خواهد بود، لذا لازم است تا سیستم هیدرولیکی به طور دائمی و منظم مورد ارزیابی و تعمیر و نگهداری دوره ای قرار گیرد تا از اشکالات بزرگتر و مختل شدن عملکرد سیستم جلوگیری شود.
متقاضیان استفاده از سیستم های هیدرولیکی می توانند تامین، راه اندازی و تعمیر تجهیزات هیدرولیک خود را به هیدرولیک نادری واگذار کنند. این شرکت سابقه ای 30 ساله در زمینه تامن، فروش و تعمیر انواع تجهیزات هیدرولیکی دارد. متقاضیان خرید یا تعمیر تجهیزات هیدرولیکی می توانند اطمینان داشته باشند که هیدرولیک نادری از بهترین و باکیفیت ترین قطعات در تعمیر و تجهیز تجهیزات هیدرولیکی استفاده می نماید.

یکی از بهترین شرکت ها به منظور خرید شیلنگ هیدرولیک شرکت هیدرولیک نادری است. این شرکت با سابقه ای طولانی و درخشان 30 ساله در حوزه محصولات هیدرولیک شامل: هیدروموتور و پمپ هیدرولیک و پنوماتیکی، از بهترین تامین کنندگان این محصولات به شمار می رود. متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیکی از جمله شیلنگ هیدرولیک می توانند به راحتی محصول مورد نیاز خود را سفارش داده و در کوتاهترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت، این محصولات را خریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =