مقالات

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست
موتور هیدرولیک از جمله تجهیزاتی است که برای تولید حرکت دورانی و چرخشی مورد استفاده قرار می گیرد. در خرید این تجهیز می بایست فاکتورهایی چون توان، گشتاور، دور، قیمت، حجم جابجایی روغن در هیدروموتور و … مورد توجه قرار گیرد. هیدروموتورها را بر حسب عملکرد به هیدروموتور دنده ای، پیستونی و پره ای و بر حسب زاویه دوران به انواع دوران محدود و دوران پیوسته تقسیم می کنند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هیدرو موتور یا موتور هیدرولیک تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع هیدروموتور

هیدروموتور تجهیزی است که به منظور تبدیل انرژی هیدرولیکی به انرژی مکانیکی به صورت دوران و چرخش مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ سیال را در موتور هیدرولیک حرکت داده و الکتروموتور سبب فشار سازی سیال می شود و در نهایت هیدروموتور از جریان سیال فشرده برای ایجاد حرکت مکانیکی استفاده می کنند. در تجهیزات صنعتی مختلفی که نیاز به حرکت دورانی و چرخشی است از هیدروموتور و یا موتور هیدرولیک استفاده می شود. عملکرد هیدروموتورها عکس عمل پمپ هیدرولیک است. هیدروموتورها بر حسب عملکرد به انواع مختلفی مانند هیدروموتور دنده ای، پیستونی و پره ای تقسیم می شوند.

هیدروموتور دنده ای

هیدروموتورهای دنده ای دارای چرخ دنده هایی هستند که به صورت داخلی یا خارجی با یکدیگر درگیر می شوند. اندازه چرخ دنده در گشتاور خروجی هیدروموتور دنده ای موثر است هر اندازه چرخ دنده کوچکتر باشد، گشتاور خروجی کمتر بوده و سرعت هیدروموتور بیشتر خواهد بود. سرعت هیدروموتورها در مقایسه با دیگر هیدروموتور ها کم بوده و حدود 1000 دور بر دقیقه است. هیدروموتورهای دنده ای در مقایسه با دیگر هیدروموتورها کاربرد بیشتری دارند. این هیدروموتورها اندازه ای نسبتا کوچک داشته و راحت تر از مابقی موتورهای هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دنده ای هیدروموتورها در سرعت های بالاتر حرکت نرم تر و یکنواخت تری را فراهم می آورند. یاتاقان این هیدروموتورها از استحکام بالایی برخوردار است و در برابر نیروهای محوری و شعاعی استحکام بالایی دارد.

 

هیدروموتور پیستونی


هیدروموتور پیستونی

در موتور هیدرولیک پیستونی تعدادی پیستون بر روی سیلندری نصب شده اند و پیستون ها با استفاده از فشار سیال حرکت رفت و برگشتی داشته و سیلندر را می چرخانند. هیدروموتورهای پیستونی در مقایسه با انواع دیگر هیدروموتورها ساختار پیچیده ای دارند و تعمیر و نگهداری آن ها نیز مشکل تر است. این هیدروموتورها گشتاور زیادی تولید می کنند و شتاب اولیه آنها بالا است. موتور هیدرولیک پیستونی عمر بالا و قیمت بیشتری در مقایسه با دیگر موتورهای هیدرولیک دارند.

 

هیدروموتور پره ای

در هیدروموتورهای پره ای تعدادی از پیستون ها بر برنه هیدروموتور و شفت خروجی قرار گرفته اند. اغلب تعداد پیستون ها فرد است. حرکت رفت و برگشتی پیستون ها سبب چرخش شفت خروجی می شود. به هیدروموتورهای پره ای ، تیغه ای یا کارتریجی نیز می گویند. در موتور هیدرولیک پره ای، صفحه ای با چندین شیار طراحی شده و داخل شیارها تیغه هایی قرار دارد و در پشت این تیغه ها فنرهایی قرار دارد که تیغه ها را به سمت بیرون هدایت می کند.

هیدروموتور با دوران محدود

هیدروموتورها را علاوه بر حسب عملکرد می توان بر حسب نوع دوران نیز تقسیم بندی کرد. بر این اساس هیدروموتورها به دو نوع دوران محدود و پیوسته تقسیم می شود. در موتور هیدرولیک با دوران محدود، این تجهیز در زوایای محدود و ثابتی حرکت می کند. این هیدروموتورها به فضایی کوچک نیاز دارند و سیستم آنها در مقایسه با چرخش پیوسته ساده تر است. در این تجهیز بعد از اینکه سیال وارد موتور هیدرولیک می شود، به پره یا صفحه متحرک فشار وارد کرده و این صفحه به شفت خروجی متصل بوده و سبب گردش شفت می شود.

هیدروموتور با چرخش پیوسته

در هیدرو موتور با چرخش پیوسته محدودیتی در زاویه چرخش وجود نداشته و هیدروموتور به صورت مستمر و به صورت 360 درجه چرخش می کند. این موتورهای هیدرولیک تحت تاثیر سیال ورودی خود به طور متناوب می چرخند و گشتاور تولید می کنند.

 

نحوه انتخاب صحیح هیدروموتور

 

نحوه انتخاب صحیح هیدروموتور

به منظور خرید هر تجهیز صنعتی مانند هیدروموتور لازم است تا از متخصصین در زمینه اتوماسیون صنعتی استفاده شود. اغلب این متخصصین فاکتورهایی را برای انتخاب صحیح موتور هیدرولیک مد نظر قرار می دهند. مهمترین فاکتورهایی که مورد توجه قرار می گیرند توان، دور و گشتاور هیدروموتور است. گاهی به جای مفهوم گشتاور از ریپل گشتاور استفاده می گردد. معنی ریپل گشتاور اختلاف بین بیشینه و کمینه گشتاور تولید شده است و اغلب به صورت درصد بیان می گردد. توان و بازدهی هیدروموتور تحت تاثیر عوامل مختلفی چون آب بندی بین ورودی و خروجی موتور است. در صورتیکه نشتی در هیدروموتور وجود داشته باشد و به عبارتی هیدروموتور سیل نباشد، بازدهی و توان موتور هیدرولیک کاهش خواهد یافت. علاوه بر فاکتورهای فنی مورد توجه لازم است تا قیمت هیدروموتور نیز مورد توجه قرار گیرد. برند موتور هیدرولیک و اطمینان نسبت به کیفیت هیدروموتور از فاکتورهای قابل توجه در خرید موتور هیدرولیک است. به منظور خرید انواع هیدروموتور یکی از بهترین تامین کنندگان هیدرولیک نادری است. هیدرولیک نادری از تامین کنندگان سی ساله محصولات هیدرولیک و پنوماتیک است. این شرکت علاوه بر تامین انواع محصولات هیدرولیک در خصوص تعمیر، نگهداری و تامین قطعات یدکی انواع محصولات هیدرولیک نیز اقدام می کند. متقاضیان خرید ای محصولات می توانند با متخصصین و کارشناسان شرکت هیدرولیک نادری تماس حاصل فرمایند و پس از کسب اطلاعات لازم و بیان نیازمندی های خود در خصوص خرید انواع محصولات هیدرولیک از جمله موتور هیدرولیک اقدام نمایند. متقاضیان می توانند با اطمینان کامل در خصوص اورجینال بودن برند، مقرون به صرفه بودن قیمت و تحویل به موقع در خصوص خرید انواع محصولات هیدرولیک و پنوماتیک اقدام نمایند.

چه فاکتورهایی در انتخاب هیدروموتورها اهمیت دارد؟

در انتخاب هیدروموتور علاوه بر مفاهیم فنی چون توان، دور و گشتاور می بایست فاکتورهای دیگری چون حداکثر دبی مجاز هیدروموتور، حجم جابجایی روغن در موتور هیدرولیک بر حسب سانتی متر مکعب و بیشترین مقدار گشتاور در فشار بیشینه می بایست مورد توجه قرار گیرد. قیمت هیدروموتور، برند، وجود قطعات یدکی، گارانتی محصول، خدمات پس از فروش و … از دیگر فاکتورهایی است که می بایست مورد توجه خریداران هیدروموتور قرار گیرد.

هیدروموتورها چه کاربردهایی دارند؟

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک به منظور تولید حرکت دورانی و چرخشی مورد استفاده قرار می گیرد و در تمامی تجهیزات صنعتی که نیاز به حرکت دورانی و چرخشی است از این محصولات استفاده می گردد. اغلب از هیدروموتورها در صنایع خودروسازی، معدنی، فولادی، صنایع سیمانی و شیمیایی، خط تولید ماشین آلات و … استفاده می شود.

هیدرولیک نادری سابقه ای 30 ساله داشته و در زمینه تامین، فروش و تعمیر انواع قطعات هیدرولیکی پیشرو است. متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیک می توانند با شماره های 77795419، 77960077 و 77112453 تماس حاصل فرمایند.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفت =