مقالات

کاربرد شیر برقی هیدرولیک چیست

کاربرد شیر برقی هیدرولیک چیست
شیر برقی هیدرولیک یکی از مهمترین اجزا سیستم هیدرولیک است. کاربرد شیر برقی هیدرولیک جهت دادن به مسیر روغن در سیستم هیدرولیک است. الکتروموتور و پمپ با فشار مناسب روغن را در سیستم به حرکت در می آورند و کنترل جهت و مدیریت جریان با شیرهای برقی هیدرولیک است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیر برقی هیدرولیک تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اجزای شیر برقی هیدرولیک چیست؟

کنترل و فرمان در سیستم هیدرولیک با استفاده از شیر برقی هیدرولیک انجام می گیرد، به واقع در این سیستم ها موتور و پمپ جریان را در سیستم ایجاد می کنند و کنترل این جریان توسط سیستم هیدرولیک انجام می گیرد. کاربرد شیر برقی هیدرولیک با توجه به نوع آن متفاوت است. این شیرها برای انجام وظایف خود از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  • سولنوئید: با توجه به مدل شیر در یک یا دو طرف شیر قرار می گیرد. بوبین ها بر سولنوئید سوار شده و با ایجاد میدان مغناطیسی سبب حرکت شفت یا خار کوچک می شوند.
  • بوبین: بوبین ها داخل خود سیم پیچی مسی دارند که سبب ایجاد میدان مغناطیسی می گردند. میدان مغناطیسی است که سبب می شود تا خارهای داخل سلونوئیدها حرکت کرده و اسپول حرکت کند.
  • سوکت: سوکت ها بر بوبین بسته می شوند و از طریق سوکت ها سیم ها به بوبین وارد می شوند تا میدان مغناطیسی ایجاد گردد.
  • اسپول: اسپول داخل بدنه شیر قرار گرفته و با استفاده از آن و سلونوئیدها مسیر سیال بین پورت های ورودی و خروجی تغییر می کند.
  • بدنه شیر هیدرولیک: بیرونی ترین قسمت شیر هیدرولیک که اجزای زیادی در داخل و روی آن قرار دارند.

اجزای شیر برقی هیدرولیک چیست

طرز کار شیر برقی هیدرولیک

زمانیکه توسط الکتروموتور به بوبین ها برق وارد می شود، بوبین ها توسط سیم پیچ هایی که داخل خود دارند و از طریق سوکت به آن ها منتقل شده، سبب ایجاد میدان مغناطیسی می گردند. میدان مغناطیسی بوبین ها خارهای داخل سولنوئید را حرکت می دهند. حرکت خاره موجب ضربه زدن به اسپول می شود و به دنبال آن سیالی که داخل شیر و در برآمدگی اسپول جمع شده است با حرکت اسپول جابجا می شود.

برای خرید شیر برقی هیدرولیک به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیک از جمله شیر برقی هیدرولیک می توانند انواع برندهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت، مقرون به صرفه ترین قیمت و کوتاه ترین زمان تحویل از هیدرولیک نادری خریداری نمایند. هیدرولیک نادری سابقه ای 30 ساله در زمینه تامین، فروش و تعمیر انواع محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی دارد. این شرکت یکی از تامین کنندگان و تعمیر کنندگان شناخته شده در این حوزه بوده و با صنعتگران، شرکت ها و سازمان های زیادی همکاری دارد.

انواع شیر برقی هیدرولیک

شیرهای برقی هیدرولیک را می توان بر حسب فاکتورهای مختلفی طبقه بندی کرد. کاربرد شیر برقی هیدرولیک با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. اگر شیرهای برقی را بر حسب عملکرد و نحوه تحریک آنها دسته بندی کنیم، انواع شیر برقی هیدرولیک عبارتند از:

شیر کنترل جهت:

کاربرد شیر برقی هیدرولیک در این نوع کنترل جهت حرکت سیال است. شیرهای کنترل جهت بر حسب شرایط و کاربرد به انواع یک طرفه، دو طرفه و چند طرفه تقسیم می شوند.

شیر کنترل فشار:

کاربرد شیر برقی هیدرولیک کنترل فشار، حفاظت از سیستم در برابر تغییرات ناگهان فشار در سیستم است. اغلب با کاهش و افزایش دبی و باز و بسته شدن شیر، تغییرات ناگهانی در فشار سیستم ایجاد شده و می بایست مدیریت شود. شیرهای برقی هیدرولیک کنترل فشار نیز انواع مختلفی دارند. شیر اطمینان ساده، حفاظت از لوله در مقابل بالا رفتن ناگهان فشار را بر عهده دارند. شیر اطمینان ترکیبی، عملکردی شبیه به شیر اطمینان ساده دارند اما قادرند تا سطح فشار را نیز مدیریت نمایند. شیر کاهنده فشار، به منظور کاهش فشار خروجی سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند. شیر بی بار کننده، فشار خروجی از پمپ را به صفر می رساند. شیر متعادل کننده، در مقابل تغییر در جهت عبور سیال و تغییر جهت سیال مقاومت می کند. شیر ترتیبی، سبب هدایت جریان سیال در مسیرهایی خاص با ترتیبی مشخص می گردد. سوئیچ فشاری، در بازه مشخص شده، کاهش یا افزایش فشار سیال را مطابق با بازه مشخص شده کنترل خواهد کرد.

انواع شیر برقی هیدرولیک

شیر برقی هیدرولیک کنترل جریان:

کاربرد شیر برقی هیدرولیک کنترل جریان، تنظیم سرعت سیلندر و موتور هیدرولیکی است. این شیرها خود به دو نوع تقسیم می شوند. شیر بدون سیستم جبران کننده فشار، که زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که فشار سیستم هیدرولیک ثابت بوده و نیازی به تغییر سرعت نباشد. شیر همراه با سیستم جبران کننده فشار، در سیستم هایی مورد استفاده قرار می گیرند که تغییر فشار در آن ها بوجود می آید و با کاربرد این شیر، از افت فشار سیال جلوگیری می شود.

شیر پروپرشنال:

کاربرد شیر برقی هیدرولیک پروپرشنال پیشرفته تر بوده و در جایی که به سرعت و دقت بالاتری نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع نظامی، پرس هیدرولیک، نورد فلزات و ماشین کاری از جمله کاربردهای شیر پروپرشنال است.

نحوه انتخاب شیر برقی

به منظور خرید و انتخاب شیر برقی مناسب لازم است تا از متخصصین اتوماسیون صنعتی در این زمینه استفاده شود. متخصصین اتوماسیون صنعتی بر حسب نیازمندی ها، مقدار بودجه و پارامترهای دیگری به انتخاب شیر برقی هیدرولیک می پردازند. از پارامترهای قابل توجه در انتخاب شیر برقی مناسب عبارتند از:

سیال:

با توجه به نوع سیال موجود در سیستم می بایست شیر برقی مناسب انتخاب گردد. سیال می تواند آب، هوا، گازوئیل، روغن و … باشد. نوع سیالات سبب می گردد تا جنس شیر برقی مشخص گردد. شیرهای برقی می توانند از جنس برنج، استیل ضد زنگ یا پلاستیک باشند.
بسته یا باز بودن شیر برقی: شیر برقی بسته با ورود جریان برق باز شده و کار می کند. شیر برقی باز با ورود جریان برق به آن بسته خواهد شد. بسته به کاربرد شیر برقی هیدرولیک و اخذ مشاوره از متخصصین این حوزه می بایست شیر برقی متناسب با نیازمندی ها انتخاب شود.

در نظر گرفتن شرایط محیطی:

شیرهای برقی در برابر رطوبت و حرارت حساس هستند و می بایست متناسب با کلاس محافظتی IP متناسب با محیط عملیاتی برای شیر برقی انتخاب گردد.

اندازه شیر برقی:

قطر اتصالات، لوله ها و … توسط استانداردهایی مشخص می گردند و با توجه به نوع سیال از اندازه شیر برقی مناسب استفاده می شود.

یکی از بهترین شرکت ها به منظور خرید شیلنگ هیدرولیک شرکت هیدرولیک نادری است. این شرکت با سابقه ای طولانی و درخشان 30 ساله در حوزه محصولات هیدرولیک شامل: هیدروموتور و پمپ هیدرولیک و پنوماتیکی، از بهترین تامین کنندگان این محصولات به شمار می رود. متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیکی از جمله شیلنگ هیدرولیک می توانند به راحتی محصول مورد نیاز خود را سفارش داده و در کوتاهترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت، این محصولات را خریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =