مقالات

جک هیدرولیک چیست و چه کاربردهایی دارد

طرز کار جک هیدرولیک

جک هیدرولیک از تجهیزات پرکاربرد صنعتی است که برای بالا بردن تجهیزات و ماشین آلات سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. جک هیدرولیک با استفاده از قوانین پاسکال و اصل اهرم ها سبب جابجایی اجسام سنگین می شوند. عملکرد جک هیدرولیک بر حسب حرکت سیالی مانند روغن در دو سیلندر با دو سطح مقطع متفاوت است که در هر دو پیستونی قرار دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جک هیدرولیک و کاربردهای جک هیدرولیک تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

جک هیدرولیک از تجهیزات پرکاربرد صنعتی است که برای بالا بردن تجهیزات و ماشین آلات سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. جک هیدرولیک با استفاده از قوانین پاسکال و اصل اهرم ها سبب جابجایی اجسام سنگین می شوند. عملکرد جک هیدرولیک بر حسب حرکت سیالی مانند روغن در دو سیلندر با دو سطح مقطع متفاوت است که در هر دو پیستونی قرار دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جک هیدرولیک و کاربردهای جک هیدرولیک تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

طرز کار جک هیدرولیک

جک هیدرولیک از تجهیزات صنعتی پرکاربرد مورد استفاده در صنعت است که با وجود سیالات موجود در خود قدرتی زیاد دارد. مهمترین خصیصه جک های هیدرولیک بالابردن اجسام سنگین در صنعت است. جک هیدرولیک در صنعت با نام سیلندر هیدرولیک نیز شناخته می شود. عملکرد جک هیدرولیک بر پایه تراکم سیال و استفاده از فشار سیال متراکم برای جابجایی اجسام سنگین است.در جک های هیدرولیک دو استوانه با سطح مقطع متفاوت قرار دارند که سیلندر جک هیدرولیک را تشکیل می دهند. سیالی در این سیلندر جابجا می شود که عموما روغن است. پیستون از طریق جابجایی با میله پیستون به باری که قرار است جابجا شود نیرو وارد کرده و آن را حرکت می دهد. سیال در قطعه ای به نام یونیت هیدرولیک ذخیره می شود. این سیال با استفاده از الکتروموتور به چرخش در می آید. زمانی که روغن به پیستون تزریق می شود با توجه به جهت تزریق روغن بر سطح پیستون حرکت می کند. پیستون با استفاده از میله پیستون فشار را به جسمی که قرار است جابجا کند وارد کرده و آن را جابجا می کند.

طرز کار جک هیدرولیک

مخزن ذخیره روغن اطراف پیستون دوم یا پیستون با سطح مقطع بزرگتر قرار دارد، این مخزن از طریق لوله ای به پیستون اول متصل است. زمانی که پمپ روغن توسط دسته جک هیدرولیک اعمال شود، به دلیل مکش پیستون شماره 1 یا پیستون کوچکتر، سوپاپ یکطرفه مخزن باز شده و روغن به زیر پیستون دوم یا پیستون با سطح مقطع بزرگتر اعمال می شود. کاربردهای جک هیدرولیک بر حسب نیروی خروجی آن متفاوت است، اما بصورت عمومی برای جابجایی اجسام سنگین از این تجهیز استفاده می شود.

دسته جک هیدرولیک

دسته جک نوعی اهرم نوع دوم است که سبب افزایش نیروی محرک می شود. جک های هیدرولیک برای افزایش نیرو از قانون اهرم ها استفاده می کنند. این قانون به واسطه استفاده از دسته جک هیدرولیک اعمال می شود. دسته یا اهرم جک هیدرولیک طوری طراحی شده اند تا با اعمال نیروی کم، نیروی خروجی زیادی را منتقل کنند. اگر نیروی کمی را در دسته جک هیدرولیک اعمال کنید، چون فاصله دسته تا محل اتصال از فاصله تکیه بزرگتر است، نیروی بزرگتری به پیستون جک هیدرولیک وارد می شود. کاربردهای جک هیدرولیک با توجه به نیروی خروجی جک متفاوت است و دسته جک هیدرولیک که نیروی اولیه را بر جک وارد آورده و سبب حرکت روغن به زیر پیستون با سطح مقطع بزرگتر می شود، در این کاربردها اهمیت بالایی دارند. هر اندازه دسته جک هیدرولیک طول بیشتری داشته باشد، نیروی اولیه جهت حرکت روغن در جک بیشتر خواهد بود.

مفهوم کلمه هیدرولیک

کلمه هیدرولیک از کلمه هیدرو که یونانی است، شکل گرفته . به معنای جریان حرکت مایعات است. پیشتر منظور از این کلمه تنها حرکت آب بوده است اما با گذشت زمان مفهوم این کلمه کامل تر شده و در حرکت چرخ هی آبی و مهندسی نیز از این کلمه استفاده شده است. امروزه هیدرولیک تنها به معنای حرکت آب نبوده و حرکت مایعات دیگری به خصوص روغن معدنی را نیز در بر می گیرد. علت جایگزینی روغن به جای سیالی مانند آب آن است که آب به دلیل خاصیت زنگ زدگی خود نمی تواند در صنایع مورد استفاده قرار گیرد و به این دلیل روغن را جایگزین آب می کنند.
در جک هیدرولیک از قانون پاسکال برای جابجایی اجسام سنگین استفاده می شود. جک از یک سیلندر با پیستون کوچک که به یک سیلندر با پیستون بزرگتر متصل است، تشکیل شده است. طبق قانون پاسکال، اگر بین دو سیلندر از مایع غیر قابل تراکمی مانند روغن پر شود، زمانی که نیرو به پیستون با سیلندر کوچکتر وارد می شود، چون طبق قانون پاسکال فشار مایع در تمامی نقاط برابر است، با توجه به سطح مقطع بزرگتر در پیستون دوم، نیروی خروجی افزایش خواهد یافت. نیروی خروجی به نیروی اولیه وارده و تفاوت سطح مقطع دو سیلندر بستگی دارد. هر اندازه سطح مقطع پیستون در سیلندر دوم بزرگتر باشد، نیروی خروجی بیشتر خواهد بود، لذا با اعمال نیروی کوچک در پیستون یک، نیروی چند برابر بزرگتری از پیستون شماره 2، خارج می گردد.

کاربرد جک های هیدرولیکی

کاربرد جک های هیدرولیکی

اگرچه کاربردهای جک هیدرولیک با توجه به مدل ها و تنوع آن متفاوت است اما کاربرد اصلی جک هیدرولیک جابجایی اجسام سنگین با توجه به سیال فشرده شده موجود در آن است. اغلب از جک هیدرولیک به منظور بلند کردن ماشین آلات سنگین، کمپرسور، جرثقیل، حفاری های زیرزمینی، برج سازی، بالابرها، لیفتراک و … استفاده می گردد. جک هیدرولیک استوانه ای است که داخل آن روغنی وجود دارد و از طریق پیستون، نیرویی با فشار بر این روغن وارد می گردد، این امر سبب می گردد که روغن تراکم ناپذیر به استوانه دیگری که از قبلی بزرگتر است منتقل شود، در ادامه روغن پر فشار از طریق پیستون داخل استوانه جسم و بار سنگین را حرکت می دهد. جک های هیدرولیک ساختار و شکلی ساده اما کاربردی متنوع و گسترده دارند.
متقاضیان خرید جک های هیدرولیک و محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی می توانند از طریق هیدرولیک نادری خرید خود را با اطمینان انجام دهند. هیدرولیک نادری شرکتی است که سابقه ای 30 ساله در زمینه تامین، فروش و تعمیر انواع محصولات هیدرولیکی و پنوماتیکی دارد. توصیه می گردد تا متقاضیان پیش از خرید محصولات هیدرولیکی خود از جمله جک هیدرولیک با کارشناسان این شرک تماس حاصل نمایند تا پس از اعلام نیازمندی ها و شرایط خود و اخذ مشاوره و راهنمایی از کارشناسان شرکت هیدرولیک نادری بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن، با قیمتی مقرون به صرفه، محصول هیدرولیکی با کیفیتی را خریداری نمایند.

یکی از بهترین شرکت ها به منظور خرید شیلنگ هیدرولیک شرکت هیدرولیک نادری است. این شرکت با سابقه ای طولانی و درخشان 30 ساله در حوزه محصولات هیدرولیک شامل: هیدروموتور و پمپ هیدرولیک و پنوماتیکی، از بهترین تامین کنندگان این محصولات به شمار می رود. متقاضیان خرید انواع محصولات هیدرولیکی از جمله شیلنگ هیدرولیک می توانند به راحتی محصول مورد نیاز خود را سفارش داده و در کوتاهترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت، این محصولات را خریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =